Přejít k obsahu

Konference „Kritická místa kurikula v přírodovědných oborech na ZŠ“ 26. a 27. 10. 2017

Zastřešujícím tématem konference byla kritická místa kurikula fyziky, chemie, biologie a geografie na základní škole. Prezentovány byly první výsledky výzkumu realizovaného ve spolupráci s učiteli ze základních škol. Výzkum je zaměřen na identifikaci a řešení kritických míst s konkrétními návrhy jejich výuky. Dále byly představeny inovativní způsoby školní výuky i výukové programy zapojených science center. Konference byla určena nejen členům projektového týmu, ale především učitelům z praxe, kteří zde mohli jednak načerpat inspiraci, ale i se podělit o své zkušenosti z výuky přírodovědných předmětů.

Cirkulář č. 3 a program konference

Zhodnocení konference

                                                      Celkova_fotografie

Konference probíhala ve dnech 26. 10. a 27. 10. v prostorách Západočeské univerzity v Plzni. Úvodní sekce dne 26. 10. byla společná pro všechny obory a konala se v prostoru auly Fakulty strojní ZČU. Úvodní slovo pronesl docent Pavel Mentlík.  Docent Jan Slavík po úvodním slovu vystoupil s příspěvkem "Kritická místa kurikula v návaznosti na hodnocení kvality výuky". Před přestávkou přednesl svůj příspěvek docent Tomáš Janík - "Od obsahu vzdělávání k žákově znalosti: kritická místa na cestě do školy a ze školy". Po krátké přestávce vystoupil profesor Martin Bílek s přednáškou "Chemie jako „standardní“ součást kurikula základní školy – výzva nebo přežitek?".  Konec společné sekce byl věnován zástupcům science center se společným příspěvkem "Postavení science center v rámci projektu Didaktika – Člověk a příroda A" (Ivana Češková - SC Svět techniky a Ondřej Votruba - SC iQLANDIA). Odpolední program 26. 10. a program dne 27. 10. byl rozdělen po jednotlivých oborech a konal se v budovách Pedagogické fakulty v Plzni.

Sekce biologie

26. 10. 2017


V úvodu biologické sekce Mgr. Petra Vágnerová a Mgr. Lenka Benediktová prezentovaly prvotní výsledky výzkumu. Bylo vysvětleno, že se v této fázi projektu jedná o kvalitativní výzkum. Proběhla také diskuse o některých zjištěných kritických místech. Následovala prezentace dosavadních výsledků v oblasti výzkumu science center iQLANDIA  a Svět techniky. Dále Mgr. Lenka Benediktová seznámila přítomné s vybranými aplikacemi vhodnými pro výuku přírodopisu. Praktická ukázka pak byla zaměřená na aplikaci Kahoot!, kterou si všichni mohli vyzkoušet z pozice učitele a žáka.  Proběhla i diskuse o těchto technologiích a zkušenostech učitelů s nimi. 

image10


Druhá část odpoledního programu sekce biologie proběhla formou workshopu "Kritická místa v ŠVP biologie na ZŠ - Petra Vágnerová (FPE ZČU), který směřoval k zamyšlení nad současnými modely Školních vzdělávacích programů, kterou jsou na školách realizovány. Účastníci si ve skupinkách zkoušeli nahrubo sestavit vlastní ŠVP pomocí připravených kartiček s tematickými celky. Aktivita volně navazovala na diskuzi vyplývající z prezentace prvotních výsledků. Hlavním východiskem bylo vytvořit ŠVP, který by měl logickou strukturu a reflektoval věková specifika žáků a jejich dosavadní znalosti a zkušenosti. Proběhla také diskuse o možnosti integrace přírodovědných předmětů na ZŠ.

27. 10. 2017

Druhý den sekce biologie proběhl formou exkurze vedené profesorem Michalem Merglem. Exkurze byla zaměřená na demonstraci různých hornin využívaných jako dlažba, obkladový materiál či střešní krytina. Exkurze byla pojata jako názorná ukázka, jakým způsobem je možné doplnit výuku týkající se hornin praktickými ukázkami a zajímavými informacemi. 

Sekce fyzika

26. 10. 2017

První akcí byla ve čtvrtek od 13.30 přednáška o fyzice plazmatu a následná exkurze do laboratoří KFY FAV. V rámci exkurze byli účastníci rozděleni do dvou skupin, každá absolvovala v různém pořadí návštěvu ve 3 laboratořích (diagnostika materiálů pomocí elektronové mikroskopie apod., příprava tenkovrstvých materiálů pro inteligentní okna a speciální hydrofobní, a hydrofilní materiály plus materiály pro tepelné bariéry). V rámci návštěvy byly demonstrovány jednoduché experimenty s hydrofobními a hydrofilními materiály, jež vzbudily mezi učiteli velký zájem a podnítili diskuzi týkající se využitelnosti těchto materiálů ve výuce (vlastnosti kapalin apod.). 

V rámci další sekce byla prezentována metodologie a dosavadní výsledky výzkumu kritických míst kurikula na ZŠ. Byla představena strategie založené na syntéze různých výzkumných postupů (analýza rozhovorů plus rozbor seznamů kritických témat s či bez zohlednění matematické náročnosti byly představeny J. Kohoutem a P. Masopustem, kritická témata z pohledu mezinárodních šetření M. Mollerovou a kritická (plus dynamická) místa z pohledu science center P. Desenským a K. Osinovou). Následná diskuze probíhající  částečně neformálně během přesunu na společenský večer a v jeho průběhu ukázala, že účastníci projektu oceňují komplexní přístup k vytipování krit. míst a plánovaný research-based design vzniklých materiálů (tj. inspirace zahraničními učebnicemi a materiály ze zemí dosahujících v mezinárodních šetřeních u daných témat nadprůměrných výsledků).

konference_fyzika_2017

27. 10. 2017

V pátečním bloku probíhajícím přesně dle harmonogramu byl M. Tomášem představen aktuální stav technologií na bázi palivových článků a problémy, s nimiž se fyzikové v této oblasti musí vyrovnávat. Pro učitele byla přednáška doplněná praktickými experimenty (model palivového článku) a ukázkami inspirativní i z toho důvodu, že se jedná o mediálně často diskutované téma, kterému v době jejich studia na VŠ ještě nebyla věnována zdaleka taková pozornost. Velký úspěch sklidil následně se svoji popularizační přednáškou o pohádkách ve fyzice K. Rauner, který ukázal, jak využít všeobecně známé náměty k demonstraci zajímavých fyzikálních souvislostí.

Sekce geografie

26. 10. 2017

Geografická sekce byla rozdělena do dvou etap – první byla vyplněna vyžádanou přednáškou doc. Knechta a přednáškou doc. Mentlíka a dr. Stacke. Doc. Knecht svoji přednášku zaměřil na problematiku problémových úloh jako kritického místa vyučování geografie, po teoretickém úvodu posluchače seznámil se zkušenostmi z praxe. Doc. Mentlík posluchače seznámil s obecným úvodem problematiky kritických míst kurikula geografie a tedy i teoretickým pozadí projektu Didaktika A, čímž navázal na dopolední společnou obecnou sekci. Dr. Stacke pak posluchačům prezentoval úroveň postupu prací na projektu a dílčí výsledky oborového společenství praxe geografie. V druhé etapě, plánované jako učitelský workshop, se zapojili učitelé z praxe. Mgr. Kostová účastníkům předvedla motivační hru, Mgr. Musil pak posluchače seznámil s možnostmi využití historických map ve výuce zeměpisu. Poslední příspěvek měl Mgr. Trahorsch, který navrhl nový mapový klíč pro hospodářské mapy a tento s účastníky diskutoval. Ohlasy na obě sekce byly velmi pozitivní, a to nejen ze strany účastníků projektu (kromě zmíněných se sekce zúčastnil i doc. Slavík (obecný didaktik ZČU) a Mgr. Češková (Svět techniky Ostrava) a Mgr. Trahorsch (doktorand UJEP), ale i ze strany studentů naší fakulty, kteří do sekce byli také pozváni. Ačkoliv workshop nebyl příliš dlouhý, účastníci se shodli na jeho přínosu.  

geografie

27. 10. 2017

Páteční exkurze se nesla v duchu intenzivních zážitků. Účastníci se autobusem vydali za bobrem a krajinou Českého lesa do okolí obce Hošťka. Vzhledem k deštivému počasí se exkurze zúčastnilo pouze deset účastníků. Ohlasy na exkurzi byly i přes nepřízeň počasí pozitivní – kromě některých krajinných a historických fenoménů krajiny účastníci diskutovali i problematiku terénní výuky. Celá exkurze byla navržena studentkou CBG v rámci její BP a DP, takže byla diskutována i vhodnost podobných témat pro kvalifikační práce a realizovatelnost podobné exkurze se studenty ZŠ i SŠ.

Sekce chemie

26. 10. 2017

Sekce chemie:  probíhala v budově Pedagogické fakulty ZČU ve Veleslavínově ulici. Úvodní příspěvek sekce chemie přednesl docent Jiří Rychtera - Zvyšování motivace žáků ke studiu přírodovědných předmětů. Další část byla věnována prvotním výsledkům výzkumu v oblasti chemie a přednesla ji doktorka Jitka Štrofová a doktor Radovan Sloup – Klíčová a kritická místa chemického kurikula na ZŠ – prvotní analýza rozhovorů s učiteli. Před přestávkou vystupila magistra Pavlína Cankařová ze základní školy v Bělé pod Bezdězem s příspěvkem Prezentace limeriků jako motivace pro výuku chemie na ZŠ. Popřestávkový program byl věnován příspěvkům z řad učitelů chemie. Paní Věra Oupická a Lenka Němcová přednesly "Zkušenosti z výuky chemie na ZŠ Městec Králové", paní Hana Sloupová ze základní školy v Sušici vystoupila s příspěvkem "Oxid uhličitý v pedagogické praxi" a nakonec paní Angela Pelikánová ze základní školy v Ústí nad Labem přednesla příspěvek "Mnemotechnické pomůcky pro výuku Beketovovy řady kovů".

27. 10. 2017

Páteční program sekce chemie byl věnován příspěvkům zástupkyň science center - Šárce Votrubové (iQLANDIA) - "Podpora výuky chemie v science centru iQLANDIA" a paní Radce Wolfové ze science centra Velký svět techniky - "Neformální vzdělávání z oblasti chemie ve Velkém světě techniky". Po těchto přednáškách následovala exkurze do závodu Bohemia Sekt ve Starém Plzenci.

Patička