Přejít k obsahu

Konference „Kritická místa kurikula ve škole i za školou“ 29. a 30. 10. 2018, Svět techniky Ostrava

Zastřešujícím tématem 2. ročníku projektové konference byla kritická místa kurikula fyziky, chemie, biologie a geografie na základní škole. Prezentovány byly výsledky ověřování výukových modulů, které byly sestaveny za účelem překonání vytipovaných kritických míst. Své zkušenosti s moduly prezentovali nejen jejich tvůrci z řad didaktiků, ale taktéž učitelé. V rámci konference proběhla řada workshopů a komentované prohlídky science centra Svět techniky Ostrava a oblasti Dolních Vítkovic.

Níže můžete nalézt vydané cirkuláře a finální program konference.

Zhodnocení konference

Společná část konference proběhla v sále Velkého Světa techniky Ostrava (STO) dne 29. 10. 2018 za účasti více než stovky posluchačů. V úvodní části informovala I. Češková a ředitel Jakub Švrček (STO) o programu konference v návaznosti na orientační sdělení o koncepci a činnosti Velkého Světa techniky Ostrava. Poté Pavel Mentlík a Jan Slavík (oba FPE ZČU) stručně seznámili účastníky s dosavadním průběhem projektu a jeho výsledky dosaženými v této fázi jeho řešení. Pavel Mentlík konkrétně prezentoval schéma výzkumných prací na projektu, uvedl, v jaké části se aktuálně nacházíme a z jaké části projektu budou vycházet navazující úvodní prezentace. Jan Slavík se zaměřil na význam úloh při řešení kritických míst, resp. tvorbě modulů. V navazujících prezentacích pak konkrétní a podrobné informace pak doplnili vedoucí jednotlivých oborových týmů: Michal Mergl za biologii, Václav Stacke za geografii a Jiří Rychtera za chemii.

Všichni přednášející se shodovali v tom, že plánovaný postup řešení projektu je dodržován a přináší podnětné poznatky i užitečnou podporu učitelům zúčastněným v projektu. Byl představen dosavadní postup získávání poznatků o kritických místech kurikula jednak na podkladě rozhovorů s učiteli, jednak prostřednictvím analýzy kurikulárních dokumentů. Vedoucí oborových týmů poté informovali o metodice získávání a zpracování dat a v hlavní části příspěvku seznámili účastníky s poznatky z výzkumu a z postupu jejich využívání pro podporu učitelů v praxi prostřednictvím seminářů, workshopů a interaktivního prostředí Moodlu. Přestože základní postup řešení projektu je u všech oborů shodný, každá si uchovává své originální přístupy dané specifikou oboru i osobností řešitelů.

Sekce biologie

29. 10. 2018

V úvodní části sekce se uskutečnila komentovaná prohlídka expozic SC Ostrava se zaměřením na exponáty s biologickou tématikou. Účastníci si jednotlivé expozice prohlédli a exponáty si vyzkoušeli. U každé expozice se rozproudila diskuse o možnostech zařazení expozic a exponátů do výuky přírodopisu na základních školách. Diskutovalo se také o tom, do jaké míry jsou žáci schopni se na jednotlivé exponáty soustředit a skutečně pochopit jejich princip a další souvislosti. Řada učitelů načerpala podle svých slov inspiraci svoji výuku.

Následoval workshop Badatelsky orientovaná výuka (BOV), který vedl Lukáš Rokos. V úvodu krátce představil BOV a její principy a možnosti použití ve výuce. Představeny byly také jednotlivé úrovně BOV a nastíněny možnosti zařazování BOV na jednotlivých úrovních ve výuce přírodopisu na ZŠ. Dále učitelé absolvovali badatelskou hodinu s názvem Kousni si! na téma síly stisku čelistí.

image1

Petra Vágnerová a Lenka Benediktová následně řídili focus group k BOV. Učitelé diskutovali o svých o zkušenostech s BOV a názorem na ni.

Podvečerní část sekce byla věnována dvěma přednáškám a workshopu. Linda Kozlovská přednesla příspěvek Podpora výuky biologie v SC IQLANDIA z pohledu kritických míst kurikula, v kterém stručně popsala jednotlivé expozice, a především výukové programy SC. V závěru vypíchla aktivity, které se zaměřují na dynamická nebo kritická místa kurikula, která byla v rámci projektu identifikována. Účastníci se zajímali především o možnosti zapojení návštěvy SC do výuky a na zkušenosti SC s programy pro žáky.

Michal Mergl představil Kritické místo kurikula − Vznik života na Zemi. Věnoval se přehledu představ o vzniku života v průběhu historie a dále přehled aktuálně vědecky uznávaných představ. Vznik života na ZŠ je problematické místo, protože má abstraktní charakter a žáci mají problém si ho představit. Ve své podstatě je to navíc záležitost molekulární biologie, která je pro žáky velmi složitá na pochopení. Poslední částí přednášky byl návrh, co a jak žákům na ZŠ říkat o vzniku života a jak jim tuto látku co nejlépe přiblížit. Prof. Mergl také přednesl přehled paleontologických důkazů vývoje života na Zemi a dalších zajímavostí.

Ve svém workshopu Aplikace vyvinuté speciálně pro výuku biologie představila Lenka Benediktová ukázky několika aplikací, které byly vyvinuty speciálně pro výuku biologie a přírodopisu ve školách (Atlas ptáků, Atlas květin, aplikace o lidském těle, Sahi Labs, Plantnet).

30. 10. 2018

V dopolední části se uskutečnil workshop Fotosyntéza a Mikroorganismy. Workshopy vedla pracovnice SC Ostrava Jana Plevová. První workshop byl věnován výukovému programu Fotosyntéza. V rámci tohoto workshopu účastníci provedli jednoduchý pokus s vodním morem, kdy mohli sledovat pohyb chloroplastů v jeho buňkách. Bylo také možné pozorovat bublinky kyslíku, které se objevovaly na listech rostlin ponořených ve vodě. Druhý workshop byl věnován mikroorganismům. Jako modelový organismus byly zvoleny kvasinky a základní surovinou pokusu byly kvasnice. Kvasinky následně byly pozorovány mikroskopem. Na pozorování navazovaly další úlohy a úkoly pro žáky.


Sekce fyziky

29. 10. 2018

V úvodní části sekce proběhla komentovaná prohlídka expozic science centra. Lektor V. Vrobel představil značné množství originálních exponátů zvyšujících potenciálně zájem žáků o fyziku a v některých případech vyvracejících určitě miskoncepce často spojované s danou problematikou.

Následně proběhla přednáška Kritická místa kurikula z pohledu fyziky, jejímž primárním cílem bylo seznámit zapojené učitele s připravenými moduly a metodikou jejich ověřování. J. Kohout představil filozofii tvorby modulů a rámcový pedagogický výzkum, v jehož rámci bude ověřena efektivita modulů. V další části aktivity J. Kohout velmi stručně seznámil přítomné učitele se stavem prací na revizi RVP. Následně vystoupili zástupci science center, kteří proškolili učitele v oblasti dynamických míst kurikula.

V podvečerní části sekce zazněl příspěvek Karla Raunera Odhad ve fyzice a některé paradoxní příklady, kde byly prezentovány desítky úloh svádějících i zkušené fyziky k odpovědi výrazně se odlišující od reality. Učitelé i další přítomní si u každé úlohy mohli zkusit odhadnout výsledek, který byl následně spočítán. Některé z úloh jsou velmi dobře využitelné k překonání miskoncepcí ve výuce v 6. a 7. ročníku ZŠ. Ve druhém vystoupení seznámil zapojené učitele Jiří Kohout s problematikou využití jaderné fyziky v oblasti kriminalistiky a historie. Klasické techniky (radiokarbonová metoda, radioaktivní rovnováha v rozpadových řadách, neutronová aktivační analýza) byly demonstrovány na zajímavých a známých případech (úmrtí Napoleona, atentát na J. F. Kennedyho, datování v starověké Babylonii, padělání obrazů – případ van Meegeren) tak, aby byly zdůrazněny mezioborové souvislosti a možnost zařadit uvedená témata zjednodušenou formou do výuky fyziky na ZŠ.

30. 10. 2018

Cílem školení Základy jaderné fyziky hravě bylo představit vzdělávací aktivitu zaměřenou na jadernou fyziku, jež je realizována v science centru Svět techniky v Ostravě, a inspirovat zapojené učitele k případným inovacím v přístupu k pojetí daného tématu v jejich vlastní výuce. Lektor Vítězslav Vrobel prošel s účastníky setkání jednotlivé pasáže příslušné vzdělávací aktivity zahrnující prvky únikové hry (koncipováno jako únik z jaderné elektrárny při nehodě). Bylo demonstrováno plnění jednotlivých úkolů týkající se podstaty a typů radioaktivního záření, ochrany před zářením, fungování jaderné elektrárny, základů dozimetrie apod.

Cílem následného školení pro učitele realizovaného v rámci regionálního společenství praxe bylo poukázat na problematiku dynamických míst kurikula a seznámit je s možnostmi didaktické transformace v nesmírně dynamicky se vyvíjející oblasti nanotechnologií nabízející celou řadu velmi zajímavých aplikací majících přesahy i do dalších disciplín (např. chemie). Lektorky Lucie Kolářová a Zuzana Tkáčová přednesli nejprve úvodní přednášku, jíž doprovodily celou řadou efektních experimentů přibližujících svět nanotechnologií. Následně představili výstavku zahrnující cca 15 posterů, z nichž každý představoval jednu z oblastí využití nanotechnologií.


Sekce chemie

29. 10. 2018

První část programu byla věnována komentované prohlídce science centra. Následovala část  (odpoledne 29. 10.) věnovaná plně záležitostem týkajícím se řešení projektu. Jednalo se nejen o upřesněnou identifikaci kritických a klíčových míst kurikula, která byla vybrána na základě polostrukturovaných rozhovorů, ale především o představení a realizaci následných kroků vedoucích ke snižování míry kritičnosti vytipovaného kritického učiva. Struktura jednotlivých vystoupení vycházela zpravidla z představení navrženého „modulu“ jeho autorem, dále pak seznamovali vybraní účastníci společenství praxe posluchače s prvními zkušenostmi z ověřování modulů a vzhledem k významnosti prezentované problematiky následovala diskuse, která tvořila významný doplněk jednotlivých příspěvků, nezbytný pro korekci navrhovaných postupů. Do programového rámce vzhledem k charakteru jednotlivých vystoupení i následné, empiricky orientované diskusi, dobře zapadlo i poslední vystoupení pracovnice science centra iQLandia z Liberce, jehož námět měl přímou návaznost k řešené problematice „kritických míst“. Vzhledem k značnému počtu účastníků konference za chemickou sekci (25 členů společenství praxe, 8 účastníků zastupujících organizační část „Projektu“ a 2 pracovnice Science center) probíhala tato část konference z důvodů kapacitních v tzv. Divadle vědy.

30. 10. 2018

Druhá část programu (30. 10.) byla po organizační stránce svěřena do kompetence Science centra „Svět techniky Ostrava“ a v ní vybraní pracovníci představovali v převážné míře zúčastněným členům společenství praxe programy, kterými přispívají v rámci svojí činnosti ke snižování, již výše vzpomínané, míry kritičnosti tzv. kritického učiva. Účastníci konference (sekce chemie) postupně absolvovali tyto programy:

Tajemná substance (ing. Radka Wolfová) – účastníci se seznámili s výukovým programem, kterým procházejí žáci ZŠ. Program byl  orientován na objevování neznámých chemických látek. Zúčastnění učitelé si popisovaný postup vyzkoušeli a současně měli možnost seznámit se v diskusi s dalšími možnostmi, které jsou za podobným účelem prezentovány nebo jsou pro tento účel připravovány.

Podobným způsobem byl prezentován ing. Radkou Wolfovou program Chemická pitva H2O. Vystoupení bylo, v obou případech, přítomnými účastníky ze „Společenství praxe“ hodnoceno nadmíru pozitivně.

V poslední části seznamování s programem Science centra přihlášení účastníci absolvovali interaktivní program typu LARP (zážitková hra) s názvem Odysea Holy. Jednalo se o hru s charakterem science fiction, kde účastníci uplatňují znalosti z chemie, fyziky a matematiky. Hra proběhla pod vedením pracovníka Science centra Martina Šebesty. Zbývající účastníci absolvovali komentovanou prohlídku U6 – Malého světa techniky.


Sekce geografie

29. 10. 2018

V první části sekce se uskutečnila přednáška doc. Hradeckého na téma „Řeky – ohrožený cévní systém krajiny“. Účelem této přednášky bylo seznámit učitele, zapojené do projektu, s problematikou současného stavu řek, jejich důležitosti pro životní prostředí a na jednotlivých příkladech jim demonstrovat nejnovější vědecké poznatky. Přednáška byla postavena na konkrétních ukázkách fenoménů řek v okolí Ostravy, čímž byla učitelům přiblížena i jedna z oblastí regionální geografie.

image2

Následně T. Matějček představil Certifikovanou metodiku tvorby kurikula přírodovědných předmětů. Nejprve představil důvody a proces vzniku samotné metodiky, která má doporučující, nikoliv závazný charakter. Metodika je postavena na tzv. klíčových myšlenkách, které jsou rozvíjeny tematickými tvrzeními. Celý tento komplex myšlenek a tvrzení je dostupný jak v tištěné, tak i v online verzi. Účastníci přednášky na představené metodice velmi kvitovali zakomponování kontrolních úloh různých obtížností, na jejichž základě lze ověřovat znalosti žáků.

V odpolední části byly formou workshopu představeny interaktivní pomůcky pro podporu výuky zeměpisu se zaměřením na dvě kritická místa (Zeměpisná poloha a Orientace na mapě). Pomocí elektronické „berušky“, kterou lze předem naprogramovat, jaké pohyby má vykonávat v rámci kartézské soustavy, mohou žáci trénovat orientaci v rámci sítě mapových čtverců. Další pomůckou, která byla v rámci workshopu představena, je aplikace iIsland, která dokáže vizualizovat předkreslené vrstevnice na papíru (2D) pomocí 3D modelu krajiny. Žáci tak mohou na základě obrázků vrstevnic odhadovat, jak krajina vypadá (kde se nachází kopce, kde nížiny, z které strany kopce je cesta pozvolnější, z které příkřejší apod.) Aplikace umožňuje vizuální kontrolu a pomáhá s představivostí. V druhé části workshopu lektorka představila exponáty science centra, které mají potenciál pro zařazení do výuky geografie.

Následovala prezentace využití aplikace Google Expedition ve výuce. V. Duffek nejdříve všechny zasvětil do problematiky virtuální reality a uvedl možnosti, které aplikace umožňuje. Poté se již vybraní jedinci mohli vydat na cestu kolem světa. Všichni účastníci workshopu proto postupně navštívili africké savany, Island, New York, Velkou čínskou zeď, egyptské pyramidy a mnoho dalších zajímavých přírodních i míst a světových měst.

V závěru se uskutečnila komentovaná procházka po pamětihodnostech staré Moravské Ostravy. Procházku vedl dr. Stacke. Účastníci exkurze byli seznámeni se stručnou historií Ostravska, problematikou hranice Moravy a Slezska a těžbou a s ní navázanými problémy města. Důraz byl kladen zejména na překotný vývoj v posledních stoletích. Účastníci prohlídky měli možnost prohlédnout si tzv. Trojhalí, rekultivovanou oblast Karoliny, Slezskoostravský hrad a centrum Moravské Ostravy se starou i novou radnicí. Poslední část prohlídky byla zaměřena na aktuální problematiku dopravní sítě v Ostravě a změnu říčních koryt na území města.

30. 10. 2018

V rámci úvodní části sekce se uskutečnila „Burza nápadů“, kde měli učitelé možnost prezentovat svým kolegům aktivity do výuky, které se jim osvědčily. Aktivity byly prezentovány tak, že si je účastníci sekce přímo zkoušeli z pozice žáků. V sekci bylo prezentováno 5 příspěvků (Běhavka, Časová osa a slovní mraky, Mapový klíč a konceptová mapa, Aktivity na procvičení pojmů pomocí interaktivní tabule, Animace ve výuce).

Poté následovala Pěší terénní exkurze příměstskou (post)industriální krajinou. Exkurzi vedl geomorfolog dr. Jan Lenart. První zastávkou exkurze bylo Trojické údolí s pohledem na Důl Trojice. Kromě velmi zajímavé historie této lokality byl účastníkům ukázán jeden z mnoha protiletadlových krytů z 2. sv. války. Výprava pokračovala údolím až na známou haldu Ema (korektně halda Trojice), která je dosud aktivní. Z nadmořské výšky 325 m n. m. se všem geografům otevřel nádherný výhled na celou Ostravskou pánev, Moravskoslezské Beskydy i na masív Jeseníků. Po krátké přednášce o významné biodiverzitě na haldě se účastníci vydali k zoologické zahradě, kde exkurze končila.

image3

image4



Zde můžete shlédnout vydané cirkuláře ke konferenci:

1. cirkulář ZDE

2. cirkulář ZDE

3. cirkulář s finálním programem ZDE

Patička