Přejít k obsahu

Workshop s učiteli zeměpisu

Učitelé zeměpisu se v lednu mohli vzdělávat na workshopech, které pro ně připravili členové týmu geografie. Dne 19. ledna proběhl workshop pro učitele na Západočeské univerzitě v Plzni a 25. ledna na partnerské Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Na plzeňský workshop, zaměřený na téma litosféra, dorazilo 6 z 8 učitelů, stejně tomu bylo i v Ústí nad Labem, kde se ovšem vyjma litosféry řešilo i témata týkající se atmosféry.

Učitelé byli nejprve seznámeni s aktuálním stavem řešení projektu, se zjištěnými kritickými místy kurikula, na jejichž identifikaci se podíleli. Představeny byly i plány na následující fázi projektu a očekávaná forma zapojení učitelů. Po této krátké prezentaci začal workshop v pravém slova smyslu. Nejdříve si učitelé díky inteligentní plastelíně mohli vyzkoušet všechny vlastnosti astenosféry. Její plasticitu, která umožňuje pohyb litosférických desek, její elasticitu, která umožňuje šíření seismických vln a nakonec i její křehkost, která hraje významnou roli při vzniku zemětřesení. Díky své nenáročnosti, ale také silné názornosti, sklidila tato aktivita u učitelů pozitivní ohlasy. Oba workshopy se tak již od začátku nesly v příjemné atmosféře. Následoval odborný výklad dr. Stacke o příčinách pohybu litosférických desek, který byl zakončen názornou demonstrací těchto příčin na samotných učitelích. Plzeňští účastníci workshopu si dále mohli vyrobit modely divergentního a konvergentního rozhraní litosférických desek, které by měly jejich žákům pomoci s pochopením takto abstraktního tématu. Učitelům v Ústí nad Labem byl poskytnut detailní postup, jak tyto modely sestrojit. Všechny zatím prezentované informace byly v závěru praktické části shrnuty poslední aktivitou, při které byl za pomoci skládání puzzle řešen pohyb litosférických desek z dlouhodobého pohledu. V závěru samotného workshopu věnovanému litosféře byly v obou případech metodou „focus group“ diskutovány příčiny kritičnosti prezentovaného tématu, ale i návrhy dalších možných učebních úloh.

Jak již bylo poznamenáno, na partnerské Univerzitě J. E. Purkyně proběhl workshop zaměřený i na téma atmosféra. Učitelům byl předán návrh postupu, jak překlenout toto kritické místo pomocí názorných pokusů a demonstrací. Na základě těchto aktivit byl učitelům představen návrh výkladové části hodiny s tématem: „Proudění vzduchu v atmosféře – Hadleyova buňka“. Za účelem získání dalších informací byla na závěr opět aplikována metoda „focus group“.

Obě akce sklidily u učitelů úspěch a účastníci potvrdili, že by si aktivity dokázali ve výuce představit. S touto informací bude tým geografie dále pracovat při pořádání dalších workshopů, nebo při sestavování výukových modulů, které budou učitelé ověřovat v praxi.


30.01.18
Zpět na seznam aktualit

Patička